Facts og fordomme om ordblindhed og intelligens.
Ordblinde der bruger IT-Hjælpemidler i dagligdagen, er lige så intelligente som andre.
Bruges der ikke IT-Hjælpemidler i dagligdagen, så bliver IQ scoren lavere.
Psykologhjælp til ordblinde i Silkeborg-Psykologpraksis
Artiklen “Ordblindhed og intelligens” er relevant for undersøgelsen:
Kortuddannedes barrierer og motivation vedr. opkvalificering.
Hjælp din intelligens
Ordblindes intelligens svarer til andres, når de får IT-Hjælpemidler, instruktion og undervisning, og når de får hjælpen tidligt i livet. Undersøgelser og mine erfaringer peger på, at ordblinde generelt fungerer på samme intellektuelle niveau, som andre når de får den rette hjælp tidligt i livet, og bruger hjælpemidlerne i dagligdagen. Har du ikke fået den rette hjælp, så får du ikke det fulde udbytte af din intelligens.
Forskellen imellem at være klog og intelligent: Det er klogt at bruge, din intelligens fuldt ud ved at bruge IT-hjælpemidler, fordi det er til glæde og gavn for dig og andre. Det er dumt ikke at brug de muligheder der er.
Fordomme om intelligens og IT-hjælp
Fordommen om, at ordblinde ikke er lige så intelligente som andre, stammer fra tiden inden at IT-hjælpemidlerne til ordblinde blev udviklet. Hvis du ikke bruger IT-hjælpemidler, så risikerer du et dårligere uddannelsesforløb.
Der er risiko for, at du blive opfattet som boglig svag, fordi du ikke klare dig så godt i skolen.
Uden IT-hjælp er det tidskrævende og svært at få ny viden, og du risikerer at blive opfattet som uvidende. Uden IT-hjælp er det svært at tjekke fakta. Derfor risikerer du at blive manipuleret og opfattet som naiv.
Intelligens og indlæring
En intelligens test måler ikke dine læse og skrive evner:
En IQ test består af en række delprøver, der måler forskellige mentale funktioner. Dine evner til at læse og skrive bliver ikke målt i nogle af delprøverne.
Hvad er afgørende for din intelligens?
Der er to forhold, der påvirker dine intellektuelle evner.
1) Din biologiske hjerne og
2) Træningen af din hjerne.
Hjernens fysiske størrelse og biologi kan påvirkes:
Undersøgelser viser at hjernen har en vis plasticitet. Hjernen kan i et vist omfang trænes, så hjernen bliver større og kommer til at fungerer bedre.
Din indlærings evnen kan trænes:
Du kan lære mere effektivt med studieteknik, og du kan forbedre dine sprogkundskaber, så du får adgang til viden fra andre lande.
Intelligens kræver både hjerne og indlæring:
Hverken en god hjerne eller god indlæring er nok i sig selv. Det er kombinationen af de to der er afgørende for din intelligens. Hvis du har en god hjerne som du ikke bruger, så bliver din IQ lav. Din IQ afhænger af din hjerne, din arbejdsindsats og den undervisning, som du modtager. Ordblinde har ydermere behov for IT-hjælp og instruktion.
Intelligens IT-hjælp og ordblindhed
Alle de mentale funktioner, der måles i en IQ test, er indlærte. Men det er også nødvendigt, at have en god hjerne for at lære noget. Du skal kunne læse og skrive for at klare dig godt på en uddannelse. Vi ordblinde skal have IT-hjælp til læsning og skrivning, så vi får de samme muligheder som andre.
Intelligens og ordblindhed:
Vi ordblinde skal bruge IT-hjælp for at lære noget og udvikle os til glæde og gavn for os selv, de nære relationer og samfundet.
Hjernen skal trænes:
Hjernen forandrer sig lige som kroppen gør, alt efter hvordan du behandler den. Hvis hjernen får den rigtige træning, så bliver hjernen og din IQ større. Du skal vide, hvordan du træner, og du skal have de rigtige træningsfaciliteter. Derfor skal du bruge IT-hjælpemidler, og du skal have instruktion i hjælpemidlerne og ordblindeundervisning.
Hjernens biologiske og fysiske funktioner, er afgørende for at kunne lære. En god indlæring kræver en god hjerne. Der er flere hjernefunktioner, der samarbejder, når du skal lære. Ordblinde har svært ved læsning og skrivning, dette gør boglig indlæring meget vanskelig. Med IT-hjælp, instruktion og OBU, kan ordblinde tilegne sig viden og udnytte deres intelligens på lige vilkår med andre. Ingen instruktion svarer til at give en normal læser en instruktionsbog, der er skrevet på et sprog vedkommende ikke kender, fx Russisk.
Praktisk læring og boglig læring.
Boglig og praktisk læring stiller forskellige krav til den måde, man tilegner sig viden på. Tilegnelse af boglig viden, stiller større krav til læsning og skrivning. Praktisk læring har historisk set ikke krævet, at du kan læse og skrive. I århundrede er de forskellige håndværk blevet videreført ved, at sønnen blev oplært af sin far i faderens håndværk. Mesterlære er en god metode til at lære et håndværk og andre praktiske færdigheder. Mesterlæremetoden er ikke tilstrækkelig, når du skal tage en boglig uddannelse. Skriftlig kommunikation er afgørende for læring i et moderne samfund. Abstrakt viden læres hurtigere og mere effektivt gennem bogligt arbejde.
IT-hjælp er nødvendig for din intelligens
Ordblinde er afhængige af mundtlig videns-udveksling, hvis du ikke bruger IT-Hjælp. Du risikerer at blive afhængig af andre, og hvad gør du, hvis der ikke er nogen at spørge? Du kan få viden fra Tv, YouTube og podcast, men den måde at lære på er ikke tilstrækkelig målrettet og effektiv. Det er nødvendigt at mestre skriftsproget for at kunne klare sig selv uden hjælp fra andre. Derfor er IT-hjælp nødvendig for os ordblinde. IT-hjælp gør det muligt at arbejde med læsning og skrivning, og det boglige arbejde forbedrer den mundtlige og skriftlige formuleringsevne. Uden den tilstrækkelige hjælp kommer vi der er ordblinde hurtigt til at fremstå som uvidende og naive.
Hjernens funktioner og IT-hjælp
Intelligens afhænger af hjernens biologiske funktion. Der er flere biologiske hjernefunktioner, der spiller sammen i udviklingen af intelligens, ordblindhed er en af dem. IT-hjælp, instruktion og ordblindeundervisning giver bedre resultater i IQ testen. Det er en hindring for ordblindes intellektuelle udvikling, hvis de ikke får den rigtige og tilstrækkelige hjælp. Ordblindhed er det svage led i kæden af mentale funktioner i hjernen, der er nødvendige for den intellektuelle udvikling. Derfor skal Ordblinde bruge IT-hjælp.
IQ testens delprøver: En intelligenstest består af en række delprøver. Uden IT-hjælp får ordblinde generelt en lavere IQ score på delprøverne, en de kunne have fået med IT-hjælpemidler. Ordblinde, der læser mindre, fordi de ikke bruger IT-Hjælpemidler, læser ikke så mange nye ord som andre. Det er ikke nok at lære nye ord, du skal også vide hvad ordene betyder. Det er nødvendigt, at du kan slå ords betydning op i en ordbog. Uden IT-hjælp er det svært at tilegne sig ny viden og forøge sit ordforråd. IQ scoren i de verbale prøver bliver lavere end scoren kunne have været, hvis der blev brugt IT-hjælp. Ordblinde præsterer lige så godt som andre på intelligenstesten, hvis de får den rigtige og tilstrækkelige hjælp.
Zonen for nærmeste udvikling
Lev Vygotskijs teori om zonen for nærmeste udvikling, bruges ofte i uddannelsessystemet. Pointen er, at det niveau, der undervises på, skal passe til eleven. Zonen for nærmeste udvikling er forskellen imellem det, en person kan på egen hånd, og det personen kan med hjælp fra en anden, der har gode evner på området. Hvis ordblinde bruger IT-hjælp så kan de tilegne sig viden svarende til deres intellektuelle udviklingsniveau. Bruger du ikke IT-hjælpemidler, så kan du ikke arbejde med læsning og skrivning på det intellektuelle niveau, som du vil kunne med IT-hjælpemidler. Uden den rigtige hjælp og støtte, så bliver du understimuleret. Du får ikke udnyttet dit intellektuelle potentiale, du får ikke tilegnet dig så meget viden og så stort et ordforråd, som din intelligens giver dig mulighed for, og andre lægger mærke til det.
Uden hjælp begrænser din ordblindhed dig i din intellektuelle udfoldelse, og det får betydning for din sociale rolle, parforhold, og omgangskreds. Uden den rette hjælp risikerer du også, at komme til at kede dig. Du mangler det modspil, du ønsker, og du bliver valgt fra af dem, der kan matche din intelligens.
Livslang læring og intelligens
IQ testen opgøres ud fra den aldersgruppe, som man ligger inden for. Det betyder, at livslang læring er nødvendig for at have den samme IQ test score over tid. Livslang læring er fx viden og evner, du tilegner dig uden for skolesystemet. Du skal lære at lære, så du kan sætte dig ind i ny viden. Det kræver research og studieteknik. Du skal være omstillingsparat og følge med udviklingen og det kræver, at du kan sætte dig ind i ny viden.
Din IQ skal både holdes ved lige og udvikles
Hvis du ikke vedligeholder din intelligens, så bliver din IQ mindre på samme måde, som din muskelstyrke svinder, hvis du ikke passer din fysiske træning. Du skal udvikle dig intellektuelt for at holde samme IQ niveau.
Ved IQ testning bruger man normtabeller, når din intelligens skal beregnes. Resultaterne fra selve testen (kaldet rå-score) skal omregnes til skalascore ud fra den aldersgruppe som du ligger inden for.
Når man sammenligner to aldersgrupper, så skal den ældste aldersgruppe præstere bedre end den yngre for at opnå samme IQ. Derfor skal du fortsætte med at bruge dine IT-hjælpemidler til at lære nyt.
Udvikling af intelligens
Ordblinde har de samme biologiske muligheder som andre for at udvikle deres intelligens. Intelligens er en disposition, der kan udvikles i større eller mindre grad. Intelligens afhænger af hjernens biologi og funktionsniveau, og den stimulering personen får, samt personens egen indsats. I vores moderne samfund er IT-hjælpemidlerne til ordblinde blevet en faktor for udvikling af din Intelligens.
Uddannelse og IT-hjælp:
Som ordblind skal du bruge IT-hjælpemidler for at få et tilfredsstillende uddannelsesforløb. Uddannelse skaber fundamentet for selvstændig videnstilegnelse. Du får en viden, som du kan bygge videre på, og du lærer at læse dig ind i nye vidensområder. Du får også et større ordforråd og lærer nuancering og differencering, så du bedre kan lave forståelses-kontrol og spørge uddybende eller lave supplerende research. Uddannelse handler om at tilegne sig evner der efterspørges på arbejdsmarkedet.
Den uddannelse man tager, og de evner man tilegner sig, har betydning for din jobsikkerhed og din indkomst. Du skal have en viden der matcher dem, du samarbejder med, og kunne sætte dig ind ny viden for at deltage i gruppearbejde på din uddannelse.
Motivation
Succes med meningsfulde udfordringer giver motivation, og nederlag ødelægger din motivation og lyst til at arbejde med de udfordringer, du ikke kan klare.
IT-hjælp og motivation:
Det er meget vigtigt, at du får IT-hjælpemidler og instruktion så tidligt så muligt. Du skal være fortrolig med IT-udstyret, for at kunne følge med de andre i klassen. Er du først kommet bagud, så er det meget svært at indhente det forsømte. Uden IT-hjælp får du nederlag, og det går ud over din motivation.
Stress, angst og Intelligens
Går du i skole? Og kan du ikke læse og skrive fordi du er ordblind? Så kan det medføre både stress og angst pga. de negative konsekvenser, det har, når du ikke kan løse de boglige opgaver.
Får du ikke de tilstrækkelige IT-hjælpemidler og instruktion tidligt nok, så kan du opleve stress, hver gang du skal løse en opgave, der bare kræver et minimum af læsning eller skrivning. Du lærer hurtigt at afkode hvornår og i hvilke sammenhænge, du bliver mødt af opgaver og krav, som du ikke magter. Du oplever angst for de opgaver og krav der truer, og modvilje i forhold til de situationer, det sker i.
Din IQ kan påvirkes af stress
Ordblinde har ofte et forhøjet stress niveau på grund af de negative konsekvenser, som udfordringerne med læsning og skrivning medfører. Stress ødelægger din koncentration og motivation og, det skader din intellektuelle udvikling. Et højt stress niveau reducerer overblikket, og evnen til indlæring og problemløsning. I menneskets udviklings historie har stress været nødvendigt for at overleve. Stresshormonet adrenalin gør det mulig at yde en ekstra fysisk indsats, fx at løbe i sikkerhed eller klare et rovdyr. Stress hormonet adrenalin gør det muligt, at handle hurtigt og fokuseret for at overleve. Stress er et signal om fare, hvilket tager opmærksomheden, så du ikke kan koncentrere dig om det, du skal lære. Derfor skal stressniveauet reduceres.
Stress og IQ
Et meget højt stressniveau kan resultere i forøgede mængde af hormonet kortisol. Hormonet er giftigt for hjerneområdet Hypokampus der bruges til hukommelse. Hvis Stressniveauet er ekstremt højt, lige som ved PTSD, så vanskeliggøres indlæringen i betydelig grad. Dette ses typisk ved traumatiserede flygtninge.
Enkelte ordblinde har symptomer, der minder om relations-traumer. Symptomerne stammer ofte fra skoletiden. Relationstraumer er kendetegnet ved “flashback”, hvilket opstår når en situation minder om tidligere ubehagelige situationer fx meget ubehagelige nederlag i forbindelse med læsning og skrivning. Sådanne “flashback” tager opmærksomheden, og gør det næsten umuligt at koncentrere sig.
Din indlæring bliver mindre, hvis dit stress niveau er for højt Læs mere
Skolevægring, årsager og løsning
Det er ikke svært at forestille sig, at psykisk belastning kan medføre skolevægring. Det er vigtigt at forstå de psykiske konsekvenser, det kan have, hvis ordblinde børn ikke får den nødvendige og tilstrækkelige hjælp. Skolevægring skal forebygges, da det er et symptom på alvorlig mistrivsel, og dybt skadeligt for den intellektuelle udvikling hos barnet.
Vanskeligheder med at læse og skrive pga. ordblindhed er ødelæggende for motivationen og giver både stress og angst. Stress og angstniveauet bliver hurtigt så højt, at det går ud over koncentrationsevnen og børnenes indlæring, hvilket skader børnenes intellektuelle udvikling. De psykiske følger af ordblindhed kan både være en direkte følge af ordblindhed som fx, stress og angst, men der kan også være indirekte følger af ordblindhed.
Ordblinde kan blive opfattet som uvidende og naive og blive valgt fra i sociale sammenhænge. Det kan forårsage mistrivsel og skolevægring. I nogle tilfælde er den psykiske belastning så markant, at man ser et forhøjet niveau af selvmords-tanker og symptomer på relations-traumer.
Alarmhjerne
Symptomer på relations-traumer kendes også under betegnelsen “alarmhjerne”. Alarmhjerne opstår som følge af stærkt ubehagelige situationer. Formålet med alarmhjerne er at advare personen imod lignende situationer. Hjernen alarmerer personen ved signaler, der minder om de tidligere ubehagelige situationer.
De psykiske og sociale
følger af odblindhed